HATÁRTALANUL – ERDÉLY „PETŐFI SZERELEM ÖSVÉNY”

A „Határtalanul” program keretében a Kazinczy Ferenc Tagiskola 38 tanulóval és 4 kísérő pedagógussal indult el 2022. június 20- án a négynapos tanulmányi kirándulásra. Iskolánk nyolcadik osztályos tanulói mellett hat hatodikos tanuló is rengeteg élménnyel gazdagodott. A kirándulást előkészítő történelem és magyar órákon a gyerekek egy időutazáson vettek részt, ahol a múlt szépsége, a vallási, kulturális, és történelmi javak, mint hazai és nemzetközi értékek tettek mély benyomást gyermekeinkben. Az első napon Nagyváradon a több mint kétszáz éves Gránátalma Patikatörténeti Múzeumot látogattuk meg, ahol tanulóink betekintést nyerhettek a gyógyszerészek által használt eszközök érdekes világába. A városban sétálva megálltunk nagy költőnk Ady Endre szobra, az Állami Színház Épülete, a Városháza mellett is. Az utunkat Nagyszalontán folytattuk. A „Csonkatoronynak” nevezett műemlék épületben az Arany János Emlékmúzeumban ismerkedtünk a költő életével. Az ötszintes toronyban olvashattuk a Csonkatorony történetét, és Arany János életrajzát.

Láthattuk szülőházának makettjét, Arany Jánost Petőfivel együtt ábrázoló szobrát, bútorait, személyes tárgyait. A látogatás végén iskolánk tanulói elhelyezték az emlékezés koszorúját. Az első napon a szállásunk Nagykágán, egy középiskolai kollégiumban volt. A második nap első felét Gálospetriben, a Dévai Szent Ferenc Alapítvány Gyermekotthonában töltöttük. A délelőtt folyamán a diákok érzékenyítő, játékos foglalkozáson vehettek részt, ahol Petőfi Sándor életútját követhették végig egy színész segítségével. Ebéd után indultunk Nagykárolyba a Károlyi- kastélyba, amely nemcsak monumentalitásával és szépségével, hanem legendáival is kiemelkedik Erdélyben. A második és a harmadik napokon az éjszakákat Koltón négy vendégházban töltöttük, ahol a házigazdák szíves vendéglátását, és vendégszeretetét élvezhettük.

A harmadik nap első részében Koltó községet fedeztük fel. Teleki László sírját látogattuk meg, ahol koszorút helyeztünk el, majd az összetartozás fájánál elénekeltük a Himnuszt és a közelben lévő Vajda- forrás vizéből ihattunk. Ezt követően a Petőfi Sándor Általános Iskolába mentünk, ahol diákokkal már nem találkoztunk, hiszen ők is nyári szüneten vannak, de a bent lévő pedagógusokkal lehetőségünk nyílt szakmai eszmecserére. A Teleki kastélyban a Petőfi múzeumot is megnéztük, és itt a parkban koszorúztuk meg költőnk Petőfi Sándor és hitvese Szendrey Júlia szobrát. Koltóról Nagybányára vezetett utunk a délután folyamán. A városban sétálva megfigyeltük az ortodox templom jellegzetességeit, majd a Zazar folyó partján lévő régi városközpontban a Szent- István torony monumentalitására csodálkoztunk rá. Megálltunk a Fekete Sas fogadó mellett, ahol Petőfi Sándor a mézesheteket töltötte hitvesével.

Visszaérve Koltóra vacsora után táncház volt, melyen moldovai táncokat tanulhattak meg a gyerekek. Az utolsó napon a szállást elhagyva a délelőtti órákat Szatmárnémetiben töltöttük. Itt „Az Úr Mennybemenetele Székesegyházba ültünk be egy rövid időre lélekben feltöltődni, majd a lánctemplom mellett elhaladva megkoszorúztuk Kölcsey Ferenc szobrát.

Tanulmányi utunk utolsó állomása a Vécsey- ház volt, ahol 1711- ben aláírták a szatmári békét. Fáradtan ugyan, de élményekkel, tudással gazdagodva indultunk haza román időszámítás szerint 12: 00 órakor Kazincbarcikára. Lelket megérintő időutazásban volt részünk, hiszen nagy költőink életútjának részesei lehettünk egy kis időre.