HATÁRTALANUL! 2024 (1. nap)

Ismerjük meg a varázslatos erdélyi tájakat!

1. nap

2024. május 14-én kora reggel, 5.30 órakor indultunk Erdély varázslatos tájaira, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által szervezett Határtalanul! programra, a Scool-túra Kft. utazási iroda szervezésében.

Csapatunk: 44 7. és 8. osztályos kisdiák, 4 kísérő pedagógus és idegenvezetőnk, Éliás Antalné Márti volt.

Az Ártánd – Bors-i határátlépés után érkeztünk meg a Sebes-Kőrös partján fekvő gyönyörű, gazdag történelmi múltú Nagyváradra (románul: Oradea), Ady szavait idézve (csak a rímek miatt!) a ”Pece-parti Párizs”-ba.

Sétánkat a több mint 100 éven át a papok számára épült 253 méter hosszú, 56 pillér tartotta épületegyüttes boltíves folyosóján, a Kanonok soron kezdtük.

Nagyvárad központjának legrégebbi, a monumentális méretű barokk templomához, a Szent László székesegyházhoz érkeztünk, a legenda szerint itt van eltemetve Szent László királyunk.

A központi hajó hossza 70 m, szélessége 30–40 m. Falait vaskói és carrarai márvány borítja. Két oldalsó hajója és két templomtornya van. Az oltárkép Szent Lászlót ábrázolja, amint kulcsokat ad át Várad püspökének. A mennyezetén is a szent király életéből vett jelenetek láthatóak, amint vizet fakaszt a sziklából, és templomot épít Váradon.

A bazilika közvetlen szomszédságában helyezkedik el a Püspöki Palota, melynek 100 szobája és 282 ablaka van, melynek egykor Mária Terézia és II. József is vendégei voltak.

A kincstárban ahol a gyönyörű kelyhek, keresztek, egyházi ruhák mellett őrzik Szent László hermáját, mely királyunk koponyájának egy darabját őrzi.

A Püspöki Palota rózsákkal, különleges növényekkel beültetett csodálatos parkjában pihentünk, játszóterén játszottunk rövid ideig.

A város Fő terére érkezve csodáltuk meg:

 a Holdas templomot, melynek harangtornya 55 méter magas. Az óraszerkezet alatt helyezkedik el egy-egy méter átmérőjű fele fekete-fele arany színűre festett gömb, amelyet egy szerkezet úgy mozgat, hogy a gömb mindig a valóságos holdképet mutatja.

 a Fekete sas palotát, az épületegyüttes három utcára nyíló kijáratát egy üvegfedelű passzázs köti össze. A Komor Marcell és Jakab Dezső tervezők által megálmodott palota lett Erdély egyik legszebb szecessziós épülete. A fekete sast ábrázoló színes ólmozott ablaküveg, amely a város szimbóluma lett, a Neumann nagyváradi műhelyben készült.

 az Ortodox zsinagógát

 a Városházát: az épület főhomlokzata neoklasszicista stílusú; a díszítést az árkádok mellett a városcímer és a négy szoboralak áll: a tudomány, a művészet, az igazság, a mezőgazdaság jelképei. A Kőrös felőli oldalon láthattuk az óratornyot, amely még ma is működő óraszerkezetnek ad otthont.

 I. Ferdinánd szobrát.

Utunkat folytattuk, átkeltünk Erdély kapuján, a Királyhágón.

Rövid pihenő és a tájban való gyönyörködés után érkeztünk meg Kolozsvárra.

Kolozsvárt, a magyar történelem kiemelkedő helyszínét Erdély fővárosának is tekintik.

A város híres szülötte Bethlen Gábor fejedelmünk és itt született 1443. február 23-án Hunyadi Mátyás.

A legismertebb királyunk szülőházánál elhelyeztük koszorúnkat és a 7. a osztályos Deák Hunor és Kállai Kristóf elmondta az Udvari bolondok páros viaskodása című mondát.

Kolozsvár Fő terén áll Erdély legkorábban, a XIV-XV. században gótikus stílusban épült csarnoktemploma.

Az 1858-ban felépült, neogótikus, 76 méteres (a kereszttel együtt 80 méteres) tornya a legmagasabb templomtorony a történelmi Erdély területén.

A Szent Mihály templom előtt láthattuk, azt a Mátyás király emlékművet, melyet a híres szobrász, Fadrusz János tervezett, és az 1900-as párizsi világkiállításon aranyérmet nyert.

A szobrot 1902. augusztus 13-án rakodták fel vasúti szállításra a lipótvárosi pályaudvaron.

A 17 darabból álló, 18 815 kilogramm tömegű szállítmányhoz négy vasúti kocsira volt szükség.

Augusztus 15-én megérkezett Kolozsvárra.

A háromszög alakú szoborcsoport abban a pillanatban ábrázolja Mátyást, amikor a király egy vár bástyájáról végigtekint győztes seregén. A lovon, magas támlájú nyeregben egyenesen ülő, páncélba öltözött fiatal király arca markánsan szigorú, vállig érő hullámos haját babérkoszorú övezi, az oldalvonalakat a mellékalakok felemelt zászlói alkotják.

Hunyadi Mátyást két oldalról a fekete sereg vezérei fogják közre, balról Magyar Balázs és Kinizsi Pál, jobbról Báthory István és Szapolyai István.

A késő délutáni órákban érkeztünk Magyarfenesre, ahol vendéglátóink már vártak bennünket, elfoglaltuk a szálláshelyünket, és elfogyasztottuk a finom vacsorát.

Már az első napon is sok-sok élménnyel gazdagodtunk.